Hoe zit het nu eigenlijk met de keuring ???

Er is al zoveel over gezegd, er wordt zoveel geschreven maar hoe zit het nu echt in mekaar? Wanneer wordt wat gekeurd en wat moet ik zeker in orde hebben.

Wat zeker meebrengen naar de keuring?

Naar de technische keuring brengt u alle boorddocumenten mee die verplicht zijn als u met uw voertuig op de openbare weg rijdt: 

  • Belgisch inschrijvingsbewijs of kentekenbewijs
  • gelijkvormigheidsattest of Certificate of Conformity (COC)
  • laatste keuringsbewijs
  • geldig verzekeringsbewijs (wit of groen papier of elektronisch)
  • indien van toepassing: de attesten voor de uitrusting(en) van het voertuig (bv. CNG/LPG/ADR-attest…)
  • indien van toepassing: het identificatieverslag.

Meer informatie over alle verplichte documenten vindt u op de website van GOCA VLAANDEREN (opent in nieuw venster).

Wat wordt er nagekeken

Tijdens de technische keuring worden de volgende onderdelen gecontroleerd:

  • reminstallatie
  • stuurinrichting en stuurwiel
  • ruiten, spiegels en ruitenwissers
  • lichten
  • assen, wielen, banden en vering
  • chassis
  • veiligheidsgordels en andere uitrusting
  • geluid en emissies (CO-test voor benzinemotoren, roettest voor dieselmotoren)
  • kentekenplaat en chassisnummer.

 

In het kort

Een nieuw voertuig

  • Volledige keuring
  • Weging
    • met brandstoftank (diesel of benzine en LPG) gevuld tot minimum 90%
    • met drinkbaar water- en gasreservoirs gevuld tot minimum 90%

Jaarlijkse keuring

  • Volledige keuring
  • Het voertuig wordt enkel gewogen wanneer men een verbouwing of iets dergelijks aanvoelt.

Tweedehandsvoertuig

  • Keuring voor verkoop ( blijft 2 maanden geldig )
    • door vorige eigenaar
    • Car-Pass
  • Inschrijving bij DIV door de verzekeringsmakelaar
  • Administratieve keuring na verkoop
  • Weging
    • met brandstoftank (diesel of benzine en LPG) gevuld tot minimum 90%
    • met drinkbaar water- en gasreservoirs gevuld tot minimum 90%

Afspraak maken voor de inspectie

https://extranet.autoveiligheid.be/afspraken_ak/login/default.asp

 


Een nieuwe camper gekocht wat nu?

Een kampeerwagen dient vóór ingebruikname voorgereden te worden in een keuringsstation voor een administratieve keuring en weging en dit na elke nieuwe inschrijving volgend op de tweedehandskeuring van het voertuig. Na afloop zal een (nieuw) identificatieverslag uitgereikt worden.

Opmerking: Ter gelegenheid van de aller eerste inschrijving wordt de eerste van de periodieke keuringen uitgevoerd.

Welk keuringsstation?

Dit kan in elk keuringsstation plaats vinden.

Afspraak nodig?

Voor de administratieve keuring en weging kan geen afspraak gemaakt worden. De voertuigen dienen voorgereden te worden op een aparte aanschuifstrook (herkeuringslijn).

Voor de eerste van de periodieke keuringen kan het voertuig met of zonder afspraak voorgereden worden.

Hoe zit het nu met het wegen van de camper?

Het voertuig wordt in het keuringscentrum gewogen. Op basis van het resultaat van die weging wordt het nuttig laadvermogen berekend. Het nuttig laadvermogen is het aantal kilograms waarmee de kampeerwagen mag geladen worden. Het is belangrijk om zonder overbelasting te rijden om belangrijke risico's te vermijden, zoals het voortijdig afslijten van de banden en de verhoging van de remafstand. Om ongevallen te vermijden moet de bestuurder steeds deze limiet voor ogen houden bij het aan boord nemen van inzittenden en het laden van bagage en bijkomende uitrustingen.

Opgelet: Om het nuttig laadvermogen te berekenen moet de tarra van het voertuig bepaald worden tijdens de weging. Daarom moet het voertuig op de volgende wijze voorgereden worden voor de weging:

  • zonder bestuurder
  • met brandstoftank (diesel of benzine en LPG) gevuld tot minimum 90%
  • met drinkbaar water- en gasreservoirs gevuld tot minimum 90%

Het verschil tussen de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) en het resultaat van de weging moet groter dan of ten minste gelijk zijn aan 75 kg. Na de weging wordt een identificatieverslag opgesteld met de volgende gegevens:

  • de Maximaal Toegelaten Massa (MTM)
  • de tarra
  • het nuttig laadvermogen
  • het aantal zitplaatsen volgens het reglement

Indien het verschil kleiner is wordt het identificatieverslag niet opgesteld en wordt een rood keuringsbewijs met beperkte geldigheidsduur van 15 dagen afgeleverd.

Tweedehandskeuring (keuring voor verkoop)

Een tweedehandskeuring is verplicht bij de verkoop van een kampeerwagen categorie M1 (aard VC of SA) vooraleer het voertuig kan worden ingeschreven op naam van een nieuwe eigenaar (titularis).


Welk keuringsstation?

Een voertuig kan voor een tweedehandskeuring (of visuele keuring) voorgereden worden in een keuringsstation - naar keuze - van de klant.

Afspraak nodig?

Voertuigen kunnen voor een tweedehandskeuring met of zonder afspraak voorgereden worden.

Met welke kentekenplaat (nummerplaat) het voertuig voorrijden?

  • Hetzij de Belgische kentekenplaat waaronder het voertuig ingeschreven is of laatst ingeschreven was;
  • Hetzij de -al dan niet tijdelijke- (*) kentekenplaat die vermeld staat op het buitenlandse kentekenbewijs (inschrijvingsbewijs) van het ingevoerde voertuig;
  • Hetzij een Belgische handelaars- (Z-plaat) of proefrittenplaat (ZZ-plaat);
  • Hetzij een kentekenplaat van de toekomstige eigenaar op voorwaarde dat de titularis van deze kentekenplaat dezelfde is als deze waarop het voertuig zal worden ingeschreven.

In ieder geval dient het bijhorende originele kentekenbewijs steeds voorgelegd te worden.

Ingevoerde voertuigen zonder buitenlandse kentekenplaat kunnen enkel ter keuring worden voorgereden onder handelaars- of proefrittenplaat of met een kentekenplaat van de toekomstige eigenaar op voorwaarde dat de titularis (eigenaar) van deze kentekenplaat dezelfde is als deze waarop het voertuig zal worden ingeschreven.

(*) Specifiek voor Duitse transitplaten: de "Kurzzeitkenzeichen" waarbij de plaat voorzien is van een RODE strook zijn geldig in België. Deze met een GELE strook zijn NIET geldig in België. Bijgevolg mogen de voertuigen voorzien van een "GELE kentekenplaat" NIET worden gekeurd.

Welke documenten worden uitgereikt?

Keuringsbewijs

  • De voertuigen onderworpen aan de volledige keuring:

Voor zover het voertuig geen administratieve of technische gebreken vertoont, wordt een groen keuringsbewijs uitgereikt met een periodiciteit/geldigheidsduur van 1 jaar;

  • De voertuigen onderworpen aan de visuele keuring:

Voor zover het voertuig geen administratieve of technische gebreken vertoont, wordt een document ‘visuele keuring van het voertuig' uitgereikt met een geldigheidsduur van 1 jaar te rekenen vanaf de datum van de laatste volledige keuring. Bijkomend wordt op het vorige keuringsbewijs een manuele stempel aangebracht. Deze twee documenten moeten samen aan de koper van het voertuig overhandigd worden.

Bij tweedehandskeuringen wordt nooit een bonusgeldigheid toegekend !

Tweedehandsrapport

Behalve een technische keuring (volledig of visueel) van het voertuig wordt een bijkomende diagnose uitgevoerd. Het resultaat van deze diagnose (specifieke gecontroleerde punten) wordt geregistreerd op het tweedehandsrapport. Dit rapport geeft een beeld weer van de staat van het voertuig op het ogenblik dat het voorgereden wordt, waardoor de potentiële koper over belangrijke bijkomende informatie beschikt. Dit document blijft 2 maanden geldig.

Bijkomende elementen die een meerwaarde van het tweedehandsrapport waarborgen:

Voor te leggen zaken:

  • het onderhoudsboekje van het voertuig;
  • het instructieboekje van het voertuig;
  • alle contactsleutels met inbegrip van reservesleutels en/of afstandsbedieningen;
  • gevarendriehoek;
  • verbanddoos;
  • geldig blustoestel;
  • reservewiel losmaken (zodat volledig nazicht mogelijk is) in de kofferruimte.

Indien van toepassing:

  • wielsleutel en krik;
  • adapter voor anti-diefstalbout (indien uitgerust met anti-diefstalbouten).

Door u uit te voeren handelingen (indien van toepassing):

  • openen en sluiten van het dak bij een cabriolet of targa.

Aanvraag tot inschrijving

De koper van het voertuig maakt deze aanvraag tot inschrijving over aan zijn verzekeraar die het nodige doet om het voertuig in te schrijven via de DIV.
Dit document blijft 2 maanden geldig.

Na inschrijving dient het voertuig voorgereden te worden voor een Keuring na Inschrijving.

Identificatieverslag

Car-Pass

Meer info over de Car-Pass.

Tweedehandskeuring (keuring voor verkoop)

Een tweedehandskeuring is verplicht bij de verkoop van een kampeerwagen categorie M1 (aard VC of SA) vooraleer het voertuig kan worden ingeschreven op naam van een nieuwe eigenaar (titularis).

Met welke kentekenplaat (nummerplaat) het voertuig voorrijden?

  • Hetzij de Belgische kentekenplaat waaronder het voertuig ingeschreven is of laatst ingeschreven was;
  • Hetzij de -al dan niet tijdelijke- (*) kentekenplaat die vermeld staat op het buitenlandse kentekenbewijs (inschrijvingsbewijs) van het ingevoerde voertuig;
  • Hetzij een Belgische handelaars- (Z-plaat) of proefrittenplaat (ZZ-plaat);
  • Hetzij een kentekenplaat van de toekomstige eigenaar op voorwaarde dat de titularis van deze kentekenplaat dezelfde is als deze waarop het voertuig zal worden ingeschreven.

In ieder geval dient het bijhorende originele kentekenbewijs steeds voorgelegd te worden.

Ingevoerde voertuigen zonder buitenlandse kentekenplaat kunnen enkel ter keuring worden voorgereden onder handelaars- of proefrittenplaat of met een kentekenplaat van de toekomstige eigenaar op voorwaarde dat de titularis (eigenaar) van deze kentekenplaat dezelfde is als deze waarop het voertuig zal worden ingeschreven.

(*) Specifiek voor Duitse transitplaten: de "Kurzzeitkenzeichen" waarbij de plaat voorzien is van een RODE strook zijn geldig in België. Deze met een GELE strook zijn NIET geldig in België. Bijgevolg mogen de voertuigen voorzien van een "GELE kentekenplaat" NIET worden gekeurd.