Wintertips
Als we in de winter er op uit gaan met de camper moeten we met meerder zaken rekening houden. in de winter krijgen we te maken met extreme min temperaturen, sneeuwstormen enz... Een sneeuwschop en een zachte borstel zijn handig, maar toch zijn er nog nuttige tips te vinden op deze pagina.
Algemene tips
Plaats kurken stoppen onder de armen van de ruitenwissers, hierdoor voorkom je dat de rubbers van de ruitenwissers vastvriezen aan de ramen.
Plaats onder onder de oprijblokken een antislipdoek of een dweil, hierdoor voorkom je het wegschuiven van de blokken of het vastvriezen.
Als je een uitschuifbaar trapje hebt aan de camper trek dit dan s'nachts in tegen het vastvriezen. Ook de schotelantenne doe je best elke avond weer dicht. Het kan zomaar eens beginnen sneeuwen, met een beetje dooi vriest dan de schotel vast zodat de schotel niet maar kan draaien.
Veiligheidsventiel Boiler
Het veiligheidsventiel van de boiler zorgt ervoor dat de boiler niet kan bevriezen in de winter, toch zorgt het voor veel problemen. Als het ventiel kouder wordt dan 5°C dan gaat het ventiel open en zal het water weglopen. Zorg daarom dat het ventiel steeds warmte heeft.
Vuilwatertank
Als je vuilwatertank niet in de dubbele bodem van de camper zit, kan je best de kraan open laten staan en een opvangbak eronder plaatsen. het kan zomaar beginnen te vriezen en je kraan vriest dicht. Je kan dan het vuil water niet meer lozen.
Isolatie van het dashboard
Het dashboard isoleren is geen overbodige luxe, het dashboard is immers weinig of slecht geïsoleerd. Je kan hiervoor isolatiematten krijgen op maat gemaakt maar een deken op het dashboard is ook een een prima oplossing. Bij halfintegralen of alkoven kan je best ook een deken op de vloer van de bestuurderscabine plaatsen, hier komt echter veel koude door. De deuren zijn ook niet geïsoleerd.
Bij aankomst op je plaats zet je best de ventilatiestand van je voertuig op binnenlucht. Zo gaat de wind niet door de ventilatie kunnen blazen.
Winterafdekking koelkast
Bij temperaturen onder de 8 C° is het aangeraden om een winterafdekking te gebruiken om een goede werking van de koelkast te garanderen.
Winterbanden of all season banden
Als je in de winter wil gaan rijden met de camper is het aangeraden om een stel winterbanden aan te schaffen. We kennen het allemaal al, de camper is volgeladen en vooraan zit er weinig gewicht waardoor er te weinig grip op de voorwielen zit. Hierdoor gaan de wielen doorslippen en geraak je zelfs een klein bergje al niet meer op. Sneeuwkettingen zijn geen overbodige luxe.
Sneeuwkettingen
Sneeuwkettingen voor de camper moeten extra zware schakels hebben. Kijk goed naar de bandenmaat en koop dan de juiste kettingen. Kettingen voor een 4X4 of voor een lichte vrachtwagen zijn aan te raden.
Stroomkabel
Als je een stroomkabel in de sneeuw moet leggen, probeer deze dan zeker omhoog te hangen. De kabel wordt warm de sneeuw smelt en de kabel gaat vastvriezen. Als je dit een paar dagen zo laat liggen kan het wel eens zijn dat je de kabel moet doorsnijden of de stekker er moet vanaf halen om hem uit de sneeuw te krijgen.
Het dak sneeuwvrij houden
Hou het dak van de camper steeds sneeuwvrij. Als het gesneeuwd heeft, dan maak je best zo snel mogelijk het dak van de camper vrij van sneeuw. Door de warmte gaat de sneeuw dooien en 's nachts gaat alles vastvriezen. Als je dan gaat rijden is het gevaarlijk voor de achteropkomende voertuigen.
Als je op het dak klimt hou er dan rekening mee dat dit glad is. Denk ook aan de opstakels die op je dak liggen. We denken dan aan dakramen, verluchtingsroosters, zonnepanelen en dakantenne.
Daarom neem je best een ladder en een zachte borstel mee
Opvangbak voor de schoenen
Als je binnenkomt in de camper met natte of besneeuwde schoenen kan je ze best in een lekbak plaatsen. Zo voorkom je dat de vloer helemaal nat wordt. De bak kan je makkelijk buiten leeg maken.
Ventileren
Ventileren is heel belangrijk in de winter. We komen regelmatig binnen met natte kleren, je doucht in de camper, laat de handdoek drogen en je produceert zelf ook vocht. Al dit vocht moet weg kunnen, zet je daarom de dakraam best op een kier zodat het vocht weg kan. Je gaat dit ook merken aan de condens op de voorraam.
Zorg dat je camper in topconditie is
Laat alle vloeistofniveaus even nakijken zodat ze zeker op niveau zijn. Laat de remvloeistof controleren op vocht ook de batterij laten controleren. De eerste levensjaren van de camper valt dit allemaal wel mee maar als de camper wat ouder wordt heeft dit wel wat aandacht nodig. Dus voor je op pad gaat laat je een goede wintercheck doen.
Winterhoes
Een winterafdekking op de voorraam doen of niet doen. De winterafdekking zorgt ervoor dat je weinig of geen condens op de voorraam krijgt. Ook door de zijramen komt veel koude als deze niet van dubbel glas zijn. Je gaat er zeker geen spijt van krijgen.
Zorg voor voldoende gas
Niemand zit graag in de kou, neem daarom voldoende gas mee of informeer dat je gas kan krijgen waar je naartoe gaat. Verwarm ook je camper volledig en let op met elektrische vuurtjes. Achteraan in de camper onder de bedden lopen ook waterleidingen die kunnen bevriezen, meerder mensen zijn 's morgens al wakker geworden met een bevroren pomp en of leidingen.
Veel mensen verwarmen de camper op LPG, volgens mij is hier niets mis mee maar dan moet je hierover wel een en ander weten. LPG is een mengeling van butaan en propaan. Het butaangas gaat onder de 7°C niet meer verdampen. Dus een deel van het gas in je fles kan je niet opgebruiken in de winter. Sommige campers hebben verwarming in de gaskast en hebben dan hiermee ook geen problemen. Andere mensen hebben dan weer extra hoezen met verwarming over de fles. Meer over LPG kan je nalezen op een andere pagina van onze site.